Zit er een luchtje aan het goedkope parfum van Zeeman? Het kostenplaatje van geuren doorgelicht

‘Waarom zijn parfums zo duur?’ vroegen ze zich bij Zeeman af. Ze bekeken hoe goedkoop ze een parfum konden laten maken. Dat bleek voor net geen 5 euro te lukken. Kan dat goed zijn? En zo ja, hoe komt het dan dat andere parfums zo duur zijn?

Zit er een luchtje aan het goedkope parfum van Zeeman? Het kostenplaatje van geuren doorgelicht
Lucht van Zeeman: kan een parfum zo goedkoop zijn? © Zeeman

Zeeman is niet aan zijn proefstuk toe met een dergelijke stunt. Vorig jaar gingen ze na hoe het komt dat sommige sneakers zo duur zijn. Dus lanceerden ze een paar zoals hippe sneakermerken dat doen, met een speciaal ontwerp in beperkte oplage (500 exemplaren), dat uitsluitend online en in een pop up shop wordt verkocht. Een social media campagne met bekende influencers zorgde voor de nodige tamtam. Het prijskaartje: 200 euro. Tegelijkertijd brachten ze een tweede model uit, gemaakt volgens de Zeeman filosofie: eigen design, hoge oplage, geen reclame en te koop in eigen winkels voor 12,99 euro. Die aanpak gebruiken ze nu ook voor parfum. Er zijn immers heel wat stappen tussen de parfumeur en de consument, waar Zeeman op bespaart.

1. De jus

De kost van de geur zelf hangt af van de gebruikte ingrediënten. Merken -ook Zeeman- hebben het graag over ‘exclusieve’ ingrediënten, waarbij veel mensen dan automatisch aan natuurlijke grondstoffen denken. Ook de ingrediëntenlijst laat dat zo uitschijnen: jasmijn, roos, vanille, … Maar roos en jasmijn zijn erg arbeidsintensieve grondstoffen: deze fragiele bloemen moeten met de hand geplukt worden, wat het erg duur maakt.

Daarom gebruiken parfumeurs voor budgetparfums een enkele molecule (‘isolaat’) van die bloemen, waarvan we de geur als ‘roos’ of ‘jasmijn’ herkennen. Die is (doorgaans) veel goedkoper en kan in het labo worden nagemaakt, maar ruikt minder complex dan echte roos, die 300 tot 400 geurmoleculen bevat. ‘Roos’ op de ingrediëntenlijst betekent dus niet noodzakelijk dat er kostbare rozenabsolu in zit, maar het klinkt nu eenmaal sexyer en luxueuzer dan phenylethylacohol.

Anderzijds: met dure grondstoffen maak je niet noodzakelijk een lekkerdere geur dan met goedkope grondstoffen. Met budgetvriendelijke ingrediënten als witte muskus of essentiële olie van sinaasappel kun je al formules maken die slechts een paar euro kosten. Dat lukt je nooit met ingrediënten die duizenden euro’s per kilo kosten, zoals iris of oud.

2. De verpakking

Bij parfum hoort een mooi flesje, liefst van een gereputeerd designer. Zo tekende topdesigner Marc Newton de flacons van de Louis Vuitton parfums. Voor de sterflacon van Angel werd een speciale mal gemaakt wat maanden duurde om het op punt te krijgen. Dat kost uiteraard meer geld dan de eenvoudige standaard flacon die Zeeman waarschijnlijk uit een catalogus koos. Ook aan een kartonnen verpakking of blister geeft Zeeman geen geld uit.

3. Marketing en promotie

Een geur mag nog zo goed zijn, als mensen niet weten dat hij bestaat verkoopt hij voor geen meter. En dus zetten marketing managers de grote middelen in: de beste reclamebureaus om een concept of verhaal te verzinnen, de mooiste modellen of actrices om je te doen dromen en de bekendste fotografen en regisseurs om dat op camera vast te leggen. Tel daarbij nog de kosten van advertentieruimte in magazines, websites, op tv, radio, abribussen en influencers. Dat doet Zeeman allemaal niet. Zij verkopen “een echte eau de parfum, maar dan zonder verleiding.” Een filmpje op Youtube, een stuntprijs en een persbericht moeten voor ‘free publicity’ zorgen.

4. Distributie

Om een parfum te verkopen ligt het best in zoveel mogelijk parfumerieën. En die kopen dat doorgaans in aan de helft van de consumentenprijs. Want ook zij moeten er aan verdienen en hebben onkosten zoals personeel, huur (vaak op toplocaties), elektriciteit, etc. Zeeman verkoopt zijn parfums uitsluitend in eigen winkels en moet dus geen kortingen geven of extra logistieke onkosten maken. Bovendien kan de keten met bijna 1300 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje grote volumes aankopen, wat een schaalvoordeel geeft dat de prijs drukt.

Getest: Lucht van Zeeman

Naast de verpakking, prijs en andere marketing gaat het vooral om de geur. ‘Lucht’ van Zeeman bestaat in twee versies, die als uniseks worden omschreven. Hoewel parfum geen gender heeft voorspellen we toch dat de gele versie vooral door vrouwen zal gekocht worden. De eerste indruk is fris bloemig, met een metalige citrusnoot die aanvankelijk wat scherp overkomt en later oplost in een zoete, crèmige basis. De blauwe versie heeft een bloemige citrusfrisheid die hij tot op het einde weet te behouden.

Beide geuren evolueren vooral in het begin, maar ‘vervlakken’ redelijk snel. Na 8 uur zijn ze nog aanwezig, maar ruiken ze minder uitgesproken. Dit zijn geen geuren waar het hart van een parfumliefhebber sneller van gaat slaan. Ze zijn niet bijzonder origineel, wel toegankelijk en zullen bij heel wat mensen in de smaak vallen die gewoon een lekker luchtje willen. Veel zal Zeeman met zo’n bodemprijs niet verdienen op de parfums, maar als imagocampagne kan het zeker tellen. 

Info

Lucht. Eau de parfum 100 ml: 4,99 euro, te koop vanaf 29 augustus in alle Zeeman-winkels en op https://www.zeeman.com/.

Op destandaard.be: mijn beautygeheimen


REEKS UITGESMEERD (door Kim De Craene)

Sofie Albrecht: ‘Mensen die op de Kardashians willen lijken, ik snap dat niet’

Sofie Albrecht: ‘Mensen die op de Kardashians willen lijken, ik snap dat niet’
Foto: Duncan de Fey

Koude douches, veel parfums en af en toe een stukje chocolade: beautyconsultant en -journaliste Sofie Albrecht vertelt over de producten in haar badkamer, schoonheidsrituelen en beautyroutines.

Hoe ziet je ochtendroutine er uit?

‘Het eerste wat ik doe wanneer ik wakker word, is stretchen. Gevolgd door een korte douche die ik – probeer – af te ronden met koud water om mijn immuunsysteem te boosten en mijn huid strak te houden. Ik smeer me van top tot teen in met een olie of bodylotion. Mijn favorieten: La Roche-Posay en CeraVe, want niet-geparfumeerd, goed hydraterend en zacht voor de huid. Voor luxemomenten gebruik ik de Huile Douce van Chanel, die ruikt zalig. Ik reinig mijn gezicht, breng een serum en dagcrème aan. De producten en merken wisselen afhankelijk van de behoefte en er staat altijd wel iets nieuws klaar om te testen. Uv-bescherming en make-up gebruik ik enkel wanneer ik buiten kom. En parfum natuurlijk: meestal draag ik meerdere parfums tegelijkertijd op verschillende plekjes om te testen.’

En kan je iets vertellen over je avondritueel?

‘Ik reinig mijn gezicht ’s avonds altijd dubbel, ook als ik geen make-up draag of wanneer het laat is geworden. Het is één van de weinige dingen waar ik gedisciplineerd in ben. Eerst gebruik ik een olie, Kiehl’s Midnight Recovery Cleansing Oil, gevolgd door een zachte gelreiniger, May Coop Cleansing Mousse, en een exfoliërende lotion, Pixi Glow Tonic. Ik wissel af tussen een nachtserum en -crème – van Nomige, afgestemd op mijn DNA – en een olie, Nuxe Bio Organic Ultimate Night Recovery Oil, die ik inmasseer met een gua sha-steen.’

Welke drie beautyproducten kan je niet missen?

‘Mascara omdat het mijn ogen laat spreken. Zonder denken mensen dat ik ziek ben. Een exfoliërende lotion omdat ik snel onzuiverheden krijg. Ik ben bijna 47 en heb nog altijd last van pukkels. Ik deel nu producten met mijn tienerkinderen. En parfum omdat ik daar gelukkig van word.’

Wat zijn je favoriete beautyadresjes?

‘Mijn vaste stops zijn Senteurs d’Ailleurs in Brussel en Parfuma en Necessities in Antwerpen om nieuwe parfums te ontdekken. Een keer per jaar trek ik naar Place Vendôme in Wevelgem, een must visit voor parfumliefhebbers. Het zijn vier plekken waar ik opgeladen buiten wandel. Online favorieten zijn Blos en Be-oo-Kay, een Belgische webshop met fantastische K-beauty producten. In Parijs ga ik altijd langs Parle Moi de Parfum en de warenhuizen om nieuwe merken te spotten.’

Welke beautytrend zal je nooit proberen?

‘Haarverf, want daar ben ik allergisch voor. Opgespoten lippen, te donkere, hoekige wenkbrauwen en valse nagels vind ik echt niet mooi. Cosmetica dient om je persoonlijke troeven te accentueren, niet om jezelf te veranderen. Schoonheid gaat voor mij niet over de perfecte afmetingen, maar om speciale trekjes die iemand uniek maakt. Mensen die op de Kardashians willen lijken, ik snap dat niet.’

Naar welk beautyproduct ben je nog op zoek?

‘Iets dat écht werkt tegen pigmentvlekken.’

Heb je een trucje om er snel beter uit te zien?

‘Een super hydraterend masker frist de teint op, maakt de huid zacht en vult rimpeltjes tijdelijk op. De rest van het product masseer ik in met een jade roller, voor een mooie gloed. Zeker de gua sha maakt een groot verschil.’

Hoe ga je om met ouder worden?

‘Mijn leeftijd vind ik niet zo belangrijk, mijn gemoedstoestand wel. Als je ouder worden goed aanpakt, krijg je veel in de plaats: ervaring, rust, je weet beter wie je bent en wat je wilt, wat belangrijk is en wat niet en je trekt je minder aan van wat een ander denkt. Ik merk wel dat mensen anders naar me beginnen kijken dan vroeger, niet als “Sofie” maar als een vrouw van middelbare leeftijd. Dat voelt vreemd.’

Hoe zorg je van binnenuit voor je lichaam?

‘Ik probeer twee keer per week aan yoga te doen, dat helpt me om mijn knop af te zetten. Ik drink elke dag een liter water met citroen en gember. En ik doe af en toe een supplementenkuur. En een stukje chocolade om goedgezind te blijven.’

Nog een laatste beautytip?

‘Er is niets veelzijdiger dan parfum: het is een onzichtbaar accessoire dat je kunt aanpassen aan het beeld dat je wilt geven van jezelf of aan je humeur. Geuren kunnen je troosten, zelfvertrouwen geven en je aantrekkelijk doen voelen.’

HLN.be

Een nieuwe geur kiezen zonder in de winkel te ruiken? Parfumexperte Sofie Albrecht legt uit hoe je dat doet

  • Valérie Wauters , 20 mei 2020
 Getty Images/iStockphoto

STYLE Het zijn vreemde tijden, maar dat moeten we je vast niet meer vertellen. Dingen die eens zo vanzelfsprekend leken, zijn dat al lang niet meer. Zo ook het kiezen van een nieuw parfum. Wij vroegen raad aan parfumexperte Sofie Albrecht. 

Hoe kies je in hemelsnaam een nieuw parfum, wanneer je niet naar de parfumerie kan of wil door de pandemie die momenteel rondom ons verderwoedt. Sofie Albrecht, auteur van het boek ‘Parfumwijzer’ deelt haar tips: 

1. Laat je leiden door geurnoten die je een goed gevoel geven

Wie de omschrijving van een parfum leest, vindt daarop steeds de geurnoten terug die het bevat. Door deze te vergelijken met de noten van een parfum dat je zeker lekker vindt, kom je al een heel eind. Bovendien raadt Sofie aan om, zeker nu, te kiezen voor geuren die je een goed gevoel geven. 

“Ik merk aan mezelf dat ik nu sneller teruggrijp naar parfums die niet alleen lekker ruiken, maar die me ook doen terugdenken aan een periode waarin ik me heel blij voelde. Voorbeelden van zo’n ‘gelukkige geuren’ zijn de typische zonnecrèmegeuren die je doen denken aan vakantie, of groene geuren die naar gras ruiken en je terugvoeren naar tijden waarin je wél nog gewoon naar buiten kon met vrienden. Ook vanille is een erg comfortabele geur die haast iedereen wel lekker vindt en waarvan je meteen een positief gevoel krijgt. Tot slot hebben ook geuren met witte muskus datzelfde effect. Deze zachte geur ruikt naar propere was en kleine baby’tjes, en dat heeft voor vele mensen een haast troostend effect.”

Dat laatste is volgens Albrecht meteen ook de kracht van een goed parfum. “Je kan momenteel niet op vakantie gaan en terugreizen in de tijd lukt al helemaal niet. Maar geuren kunnen dat wél. Ze geven je een goed gevoel omdat ze in staat zijn om herinneringen op te roepen aan vervolgen tijden.”

Vertrouw op je neus, want deze is in dit geval belangrijker dan het prijskaartje

2. Verpakking is belangrijk, maar lang niet alles

Geef maar toe: het oog wil ook wat. Hoe vaak heb jij je al laten verleiden door een mooi flesje of een prachtige reclamecampagne? Maar helpt het flacon je bij het kiezen van een passende geur? “Op zich vind ik de verpakking van een parfum niet zo relevant”, vindt Albrecht. “Je ziet het flesje immers niet meer wanneer je de geur draagt. Maar dat wil niet zeggen dat de verpakking je niet kan helpen bij je keuze… Op voorwaarde dat de marketing van het product goed gedaan is. Wanneer dat proces goed is verlopen zit de geur, die toch een bepaalde sfeer moet oproepen, in een aangepaste verpakking. Zo zal een frisse groene geur nooit in een paarse fles zitten, en een zware of zwoele geur niet in een lichtgele flacon. Op die manier kan de verpakking van het parfum wel een leidraad vormen wat betreft het type geur waaraan je je mag verwachten.”

3. Duurder is niet altijd beter

“Net als bij kleding of accessoires durven we er bij parfum al eens van uitgaan dat duurder ook synoniem staat voor beter. Maar net als in die eerste twee domeinen is dat ook voor een geur niet altijd het geval”, weet Albrecht. “Er bestaan wel degelijk budgetparfums die fantastisch goed ruiken, net zoals er peperdure parfums zijn die niet goed gemaakt werden. Vertrouw dus op je neus, wanneer dat kan, want deze is in dit geval belangrijker dan het prijskaartje.”

Voor wie echt niet kan kiezen: heel wat merken en parfumerieën bieden sample sets aan

Een belangrijke factor hier is ook om je opnieuw te laten leiden door de ingrediënten. “Witte muskus is een relatief goedkoop ingrediënt dat aangenaam ruikt. Waarom zou je dan eens niet experimenteren met een goedkopere variant? Andersom gaat die stelling ook op voor andere ingrediënten. Hou je van irisgeuren? Dan investeer je beter wat meer centen. Het poederachtig ruikende iris is een duur ingrediënt, dat je minder snel terug zal vinden in een goedkoop parfum.”

4. Kiezen & nooit verliezen

Tot slot nog deze tip voor wie echt niet kan beslissen: “Er zijn heel wat merken en parfumerieën die sample sets aanbieden. Dit zijn boxen die of vooraf samengesteld zijn, of die je zelf kan vullen. Ze bevatten telkens miniatuurversies van een parfum, waardoor je een heleboel geuren kan testen tegen een zacht prijsje. In de meeste gevallen schommelt de prijs per sample rond de vijf euro en vaak krijg je er ook nog een kortingsbon bij waarmee je binnen afzienbare tijd een full size kunt bestellen.”

Mijn parfumcollectie in Feeling

DuncanDeFey2

foto: Duncan De Fey

In het oktobernummer van Feeling worden 3 verzamelaars aan het woord gelaten over hun collectie. Collecties in mijn geval. Want ik verzamel zowat alles wat met parfum heeft te maken: grote flacons, presentatiemateriaal (facticen), posters en advertenties, parfums die van de  markt zijn gehaald en miniaturen. Die laatste verzameling spreekt het meest tot de verbeelding, want ze staan uitgestald in een kast die een hele muur in beslag neemt. Op maat gemaakt, na lang onderhandelen met mijn man die vreesde dat ik van ons huis een parfummuseum zou maken.

Ik verzamel al van kindsbeen af en schat dat ik er momenteel een 1500 tal heb. “Mijn pensioenfonds” noem ik het soms al lachend. Want hoewel ik probeer om er niet teveel geld aan te geven wordt het steeds moeilijker om nieuwe miniaturen te vinden. Het is een heuse business geworden. Het moet een sport blijven, dus van een gelukkige vondst op een rommelmarkt of via het internet heb ik het meest plezier. De PDF van het artikel vind je via deze link.

Getest in Libelle: parfuminitiatie bij de parfumdokter

IMG_20170727_171737_934Een beautycollega die het in Keulen hoort donderen wanneer er met parfumtermen wordt gegoocheld? Dat is spek voor de bek van de parfumdokter! Carolien schreef zich in voor een parfuminitiatie en bracht verslag uit in Libelle. Het resultaat: een duidelijk zicht op wat ze lekker vindt ruiken en niet, wat meer bagage en zelfvertrouwen én een paar alternatieven voor dat ene parfum dat ze al jaren draagt.

Carolien is niet de enige die het bos niet meer ziet door de bomen. Met 20.000 parfums op de markt krijgen zelfs professionals het moeilijk om van alles op de hoogte te blijven. Maar toch zijn er een paar trucs die ervoor zorgen dat je weet in welke richting je moet zoeken om de parfums eruit te halen die je graag zal ruiken.

Klinkt dat als muziek in je oren? Schrijf je dan snel in voor de workshop van zaterdag 28 oktober (10.30-12.30 u) of zaterdag 18/11 (14-16 u) in Antwerpen. Meer info vind je op Café Cosmétique, mijn beautyblog waar ik als parfumdokter geregeld mijn ei leg en mijn gedacht schrijf.

Naar Parijs met de parfumdokter

Parijs en parfum… twee passies waarvan ik zo veel en zo vaak mogelijk probeer te genieten. Toen het Davidsfonds vroeg of ik een parfumreis in elkaar wilde puzzelen, aarzelde ik geen moment. Ook niet over de bestemming: Parijs. Dat had ook Grasse kunnen zijn, maar wat me vooral interesseert in parfum is de rijke cultuur. En daarvoor moet je in de lichtstad zijn. Dus stippelde ik een parcours voor 3 dagen uit, waarin we onze neus door de stad volgen, op bezoek bij een parfumeur gaan, historische en bijzondere parfums gaan ruiken en de belangrijkste spelers in de niche en de haute parfumerie leren kennen.

DAG 1: onze neus oefenen

Met de Thalys vertrekken we ’s morgens van Brussel-Zuid naar Parijs. We installeren ons in driesterren hotel Mercure in de leuke buurt Saint-Germain des Prés. Vandaar verkennen de stad op een andere manier: door onze neus te volgen naar ‘geurige’ plekken. Wanneer die op scherp staat, gaan we ons verdiepen in parfum. Wat is het, hoe wordt het gemaakt en hoe is het geëvolueerd. Dat ontdekken we deels in het parfummuseum, deels tijdens een parfumworkshop na het diner. Net zoals een wijninitiatie maak ik je wegwijs in de verschillende parfumfamilies met hun klassiekers en de bijhorende verhalen. Ook het praktische komt aan bod: hoe je een parfum kiest, draagt en beoordeelt.

DAG 2: de verschillende soorten parfumerie

Vandaag verdiepen we ons in de verschillende soorten parfumerie. Wat is het verschil tussen de traditionele parfummerken en nichelabels? En waarin onderscheidt haute parfumerie zich? We bezoeken de mooiste boetieks en de interessantste merken. We worden ontvangen bij een echte parfumeur en bezoeken zijn labo. ’s Avonds wacht ons een bijzonder diner, waar niet alleen onze mond maar ook onze neus verwend wordt.

DAG 3: cultuur en geschiedenis

Voor een rijkelijk gevulde dag vol cultuur en geschiedenis trekken we naar Versailles. Daar bezoeken we het ISIPCA, de internationale school waar de parfumeurs van de toekomst worden opgeleid. In de Osmotheek, een levend museum met duizenden parfums, ontdekken we de pijlers van de parfumerie die je nergens meer kan vinden. We krijgen er een introductie in parfumgeschiedenis waarbij we historisch belangrijke parfums ruiken die helaas niet meer bestaan. Een unieke ervaring!

Na de lunch gaan we naar het beroemde kasteel van Versailles. Daar vertelt kunsthistorica en parfumexpert Elisabeth de Feydeau ons op een originele manier het verhaal van het kasteel, zijn bekende bewoners en welke geuren het leven kleurden van Louis XIV, Marie-Antoinette en Louis XV. De bus brengt ons rechtstreeks naar de Gare du Nord waar we de Thalys nemen naar Brussel.

Info: de reis gaat door van donderdag 20 april tot en met zaterdag 22 april. Meer praktische info over de parfumreis en boeken via de brochure van het Davidsfonds

Parfuminitiaties voor kleine groepen

parfuminitiatieWanneer ik over parfum spreek, merk ik vaak dat mensen zich weinig kunnen voorstellen bij courante ingrediënten zoals coumarine of sandelhout. Citrusvruchten of bloemen als jasmijn of roos kennen de meesten wel, maar bij tuberoos of gardenia wordt het al moeilijker. En wat bedoelt men nu eigenlijk met een chypre of een ledergeur? Tijdens mijn parfumconsultaties moet ik vaak eerst de verschillende parfumfamilies uitleggen en laten ruiken voor mensen de verschillen begrijpen.

En dus besloot ik om parfuminitiaties in te richten. In een kleine groep ontdek je hoe je moet ruiken en geuren kan onthouden. Je leert de belangrijkste parfumingrediënten herkennen en de typische chypre en fougère akkoorden. Er zijn veel parallellen met wijn: ook parfums worden opgedeeld in families op basis van hun ingrediënten. En ook parfum kan je objectief beoordelen op zijn technische kwaliteiten, los van je persoonlijke voorkeuren. Je leert de grote klassiekers kennen en hun verhalen.  Tussendoor geef ik je mee hoe je parfum moet testen, hoe je kan afleiden wat voor jou kan zijn en wat je beter links laat liggen en wat een goed parfum nu eigenlijk is.

Wil je zo’n parfuminitiatie meemaken? De eerste gelegenheid is op zondag 11 december van 10u tot 12u in de werkplaats van MARCKT. Dit fijne shopping event brengt de coolste merken met fijne geschenken samen bij Fabrieck in St Niklaas. De workshop duurt 90 à 120 minuten en kost 50 euro per persoon. Je krijgt een werkboekje en voldoende bagage mee om je weg in de parfumerie te vinden. Speciaal voor deze workshop krijg je van de parfumdokter ook een geurenset cadeau met 12 stalen om thuis verder te oefenen. Het boek Parfumwijzer kan je aankopen aan 20 euro (24,99 euro winkelwaarde).

Schrijf je snel in via nele@arck-bb.be want de plaatsen zijn beperkt (maximum 10 personen)!

De prijs van een parfum

Gisteren bracht het consumentenprogramma ‘Voor Hetzelfde Geld’ een reportage over de prijs van parfum. Ze deden een test met eau de toilette, eau de parfum en extraît de parfum om te berekenen met welke concentratie je het meest waar voor je geld kreeg. Ik mocht als Parfumdokter hun conclusie bevestigen: dat eau de parfum doorgaans de beste kwaliteit-verhouding geeft. Op Café Cosmétique heb ik ooit de verschillen uit tussen de concentraties uitgelegd. Het programma focuste voornamelijk op de prijs, maar er zijn ook nog andere elementen waarmee je rekening moet houden om een parfum op zijn kwaliteit te beoordelen.

Parfum vinden de meeste mensen duur. Toch is het niet zo evident om veel te verdienen aan parfum: op Café Cosmétique lees je wat de prijs van parfum bepaalt.IMG_3934.JPG

Geurkunst

Peter De Cupere - Scent Artist

The Smell of a Stranger, Peter de Cupere (2015). Foto: Frederik Buyckx

De laatste drie jaar is de olfactorische kunst aan het boomen. Voor De Morgen Magazine schreef ik dit stuk over kunst met geuren.

De parfumdokter bij ROB TV

IMG_7872Een paar weken geleden was ik te gast bij Hilde Geens in het programma Cocktail op ROB TV (regionale TV Leuven en omstreken) om over mijn boek Parfumwijzer te babbelen. Afgelopen weekend werd het interview uitgezonden, dat je hier kan bekijken. Ik vertel je wat je kan afleiden van de verpakking, hoe je parfum koopt voor een ander, hoe je parfum test, draagt en bewaart. Nieuwsgierig wat het oudste parfum op de markt is en hoeveel flacons mijn collectie telt? Of wil je een exemplaar van Parfumwijzer winnen? Bekijk dan de reportage!